قلعه سرخ

قلعه سرخ - تور هند





قلعه سرخ ( The Red Fort ) در شهر دهلی در هندوستان واقع شده است. نام دیگر این قلعه، لال قلعه است. لال در زبان هندی به معنای سرخ می باشد. دلیل نام گذاری این قلعه به لال قلعه یا همان قلعه سرخ سنگ هایی است که در ساخت بنا به کار برده شده اند که سرخ رنگ هستند. در تور هند و سفر به هندوستان بی شک یکی از بهترین جاذبه های گردشگری برای شما این قلعه فوق العاده است.











لال قلعه در سال 2007 به عنوان یک اثر مشترک از تمدن ایرانی، هندی، تیموری و اسلامی در میراث فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شد. این قلعه یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر دهلی به شمار میرود و هر ساله عده زیادی برای بازدید از این قلعه به شهر دهلی مسافرت می کنند و در تور هند مثلث طلایی به دیدن جاذبه های بی نظیر هند می روند.
ساخت این قلعه به فرمان شاه جهان بوده است. برای ساخت این بنا 9 سال زمان صرف شده است و در کنار رود یامونا قلعه را به شکل یک هشت ضلعی نامنظم ساختند. در این قلعه به زبان پارسی نوشته های بسیاری را می توان یافت، کتیبه هایی زیبا که امروزه برخی از آن ها نابود شده اند. دروازه مشهور این قلعه نامش دروزاه لاهور می باشد. در این قلعه مسجدی زیبا به نام مروارید قرار دارد، به دلیل سنگ های مرمر سفیدی که در ساخت آن به کا برده شده است به آن مسجد مروارید می گویند. در روز استقلال هند پرچم این کشور بر فراز قلعه سرخ برافراشته می شود و سخنرانی نیز در این زمان برگزار می شود.








مساحت این قلعه 254 هکتار است و دیوراهای آن 2.4 کیلومتر طول دارند که کاملا دفاعی هستند. ارتفاع دیوارها در سمت رودخانه 18 متر و در سمت شهر 33 متر می باشد. در آگرا هند نیز قلعه ای به این نام وجود دارد پس این دو را با هم اشتباه نگیرید.
از مهم ترین بخش های این قلعه که در تور هند خواهید دید می توان به دروازه لاهور، دروازه فیل، دروازه دهلی، پاتاپوک، باغ حیات وحش و بسیاری مکان های دیگر نام برد. دروزاه لاهور اصلی ترین دروازه در قلعه است. دروازه فیل دروازه ای بسیار زیبا است که دو مجسمه فیل در روبرویش هستند دو فیل سیاه که بسیار زیبا و چشم نوازند. دیگر دروازه، دروازه دهلی است که به سوی دهلی کهنه بوده است.


ادامه مطلب:




Comments

Popular posts from this blog

Palace Square

قلعه سنت مايکل

کاخ کاترین کبیر - روسیه