کلیسای بویانا

کلیسای بویانا - تور بلغارستان




تور بلغارستان همیشه برای دوستداران تور خارجی یکی از بهترین گزینه هاست؛ چرا که این کشور پر از بناهای دیدنی و جذاب می باشد. یکی از این بناها کلیسای بویانا ( Boyana Church ) است که به خاطر ارائه معروف ترین نقاشی های دیواری نفیس یکی از افتخارات بلغارستان محسوب می شود. کلیسای تاریخی بویانا در نزدیکی شهر صوفیه پایتخت بلغارستان قرار دارد. در طول زمان بخش های مختلفی به این کلیسای ارتدوکس اضافه و یا تکمیل شده است.








کلیسای بویانا بلغارستان نقش بسیار مهمی در توسعه نقاشی دوران قرون وسطای بلغارستان و نیز اروپا داشته است. این کلیسای باستانی در سال 1979 در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و یکی از مشهورترین و جذاب ترین مراکز دیدنی بلغارستان و شهر صوفیه به خصوص برای گردشگران تور لاکچری بلغارستان به شمار می رود. به دلیل حفظ و نگهداری خوب بنای کلیسای بویانا، می توان گفت که از معدود کلیساهای ارتدوکس باقی مانده با معماری قرون وسطایی می باشد.
این کلیسای تاریخی در منطقه بویانا بنا شده و به همین علت به نام کلیسای بویانا شناخته شده است. مجموعه کنونی کلیسا در قرن های مختلف و طی سه مرحله ساخته شده است؛ به این صورت که در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم بال شرقی ساخته شده و سپس در قرن سیزدهم میلادی در زمان امپراتوری بلغاری دوم بخش مرکزی کلیسا بنا گردید. سرانجام در اواسط قرن نوزدهم میلادی با گسترش کلیسا از سمت غربی، ساخت بنا تکمیل شد.









از ویژگی های خاص کلیسای بویانا بلغارستان وجود نقاشی های دیواری است که در مجموع 89 صحنه و 240 تصویر انسان بر روی دیوارهای این کلیسا نقش بسته است. همین نقاشی های دیواری با شهرت جهانی که دارند یکی از عمده ترین دلایلی هستند که بازدیدکنندگان تور لاکچری بلغارستان را هم جذب می کنند. نقاشی های این کلیسا نیز مانند ساخت بنا در طول سال ها و قرن های مختلف کشیده شده اند. اولین لایه از این نقاشی ها که قسمت هایی از آنها در محراب و دیوار شمالی کلیسا و همچنین بخش بالایی دیوار غربی و طاق جنوبی حفظ شده اند مربوط به قرن های یازدهم و دوازدهم میلادی هستند؛ لایه دوم در سال 1259 ایجاد شده و بخش های دیگر به قرن های 14، 16 و 17 میلادی بر می گردند. برای حفاظت از آثار ارزشمند کلیسای بویانا از سیستم تهویه با درجه حرارت 17 تا 18 درجه سانتیگراد و همچنین نور کم استفاده کرده اند.










در سال 1954 بازدید عموم از کلیسای بویانا بلغارستان به خاطر حفاظت و بازسازی بنا ممنوع شد که تا سال 2006 ادامه پیدا کرد. در سال 2006 هم تنها بخشی از آن به روی بازدیدکنندگان باز شد اما دو سال بعد در سال 2008 وزیر فرهنگ وقت بلغارستان دستور داد تا به طور کامل بازدید از این کلیسا آزاد شود. به این ترتیب کلیسای زیبا و تاریخی بویانا پذیرای علاقه مندان به فرهنگ و هنر بلغارستان شد. هم اکنون ساعت بازدید از کلیسای بویانا بلغارستان در طول ماه های مختلف متفاوت است. گردشگران تور بلغارستان می توانند از اول آوریل تا آخر اکتبر از ساعت 9 و سی دقیقه صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر از این موزه بازدید کنند. همچنین از اول نوامبر تا آخر مارس از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر کلیسای بویانا بلغارستان به روی بازدیدکنندگان مخصوصا مسافران تورهای خارجی گشوده است.

ادامه مطلب:

Comments

Popular posts from this blog

Palace Square

قلعه سنت مايکل

کاخ کاترین کبیر - روسیه