کلیسای آنچيسخاتی

کلیسای آنچيسخاتی - تور گرجستان




کلیسای آنچيسخاتی ( Anchiskhati Basilica ) مريم مقدس در شهر تفلیس در کشور گرجستان واقع شده است. این کلیسای زیبا یک کلیسای ارتدوکس می باشد و در عین حال قدیمی ترین کلیسای شهر تفلیس به شمار می آید. در قرن 6 میلادی ساخت کلیسا به اتمام رسید با معماری متفاوت و زیبا که در تور گرجستان و تور تفليس این همه زیبایی را نظاره گر خواهید بود.








طبق تاریخ گرجستان این کلیسا توسط پادشاه داچی  در حدود سال های 522 تا 534 پس از میلاد مسیح ساخته شده است که سرمایه بزرگی برای تفلیس می باشد. این کلیسا ابتدا به نام مریم مقدس بوده است و بعدها  در سال 1675به نام آنچیسخاتی شناخته شد، زمانی که اثر ارزشمندی که از قرن 12 میلادی در کلیسای جامع آنچی نگه داری می شد و تمثال کلیسای جامع آنچی نام داشت به تفلیس منتقل شد تا از تهاجم عثمانی ها در امان بماند. این اثر ارزشمند امروزه در موزه هنر گرجستان نگه داری می شوند که در تور خارجیگرجستان از آن ها دیدن خواهید کرد.
بین گرجستان، ترک ها و پارس ها جنگ های زیادی رخ داده است و این کلیسای تاریخی بارها مورد آسیب قرار گرفته است به خصوص در قرون 15 تا 17 ولی بارهاو بارها بازسازی شده است. در سال 1870 ساختار کلیسا مورد تغییرات زیادی قرار گرفت و یک گنبد به آن اضافه شد. در زمان شوروی تمامی مراسم مذهبی که در کلیسای آنچيسخاتی مريم مقدس برگزار می شد متوقف شد و این کلیسای زیبا به یک موزه برای صنایع دستی تبدیل شد. بعدها به عنوان یک استدیو هنری به کار گرفته شد و مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1958 تا 1964 کارهای بازسازی در این کلیسا انجام شد و به مناسبت سال 1500 تاسیس شهر تفلیس تغییراتی در کلیسا انجام شد تا ساختار ان به شکل اولیه کلیسا برگردد.








کلیسا ابتدا از بلوک های سنگی ساخته شده بود و در سال های 1956 تا سال 1965 بازسازی گسترده ای روی آن انجام شد و از آجر بسیار استفاده شد. در و تور تفليس با بازدید از این کلیسا قطعا غرق در نقاشی های زیبا و خیره کننده این کلیسا خواهید شد نقاشی هایی مربوز به قرن 17 و قرن 19 میلادی. نقاشی های مربوط سال 1683 توسط کاتولیکس نیکولز امیلخویاری کشیده شده است و بقیه نقاشی ها به قرن 19 تعلق دارند و بسیار دیدنی هستند.
در سه طرف کلیسا ورودی قرار دارد ولی امروزه ورودی اصلی در سمت غربی کلیسا می باشد و تنها از این ورودی اجازه وارد شدن به داخل کلیسا را دارید. این کلیسا در خیابان شاتلی قرار دارد. این قدیمی ترین کلیسای تفلیس را شاید بتوان زیباترین کلیسای تفلیس نیز نامید که در تور گرجستان می توانید از آن بازدید نمایید.

ادامه مطلب:



Comments

Popular posts from this blog

Palace Square

قلعه سنت مايکل

کاخ کاترین کبیر - روسیه