کلیسای بزرگ جامع ارتدوکس شرقی در وارنا


کلیسای بزرگ جامع ارتدوکس شرقی در وارنا - تور بلغارستان



بلغارستان همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان می باشد. شهر وارنا یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای بلغارستان است که به نوعی از نظر مذهبی و فرهنگی همپای پایتخت این کشور یعنی شهر صوفیه است.کلیسای بزرگ جامع ارتدوکس شرقی در وارنا ( Dormition of the Mother of God Cathedral Varna ) به عنوان بزرگترین و معروف ترین کلیسای شهر وارنا هر ساله گردشگران زیادی را که با تور وارنا به بلغارستان سفر کرده اند به خود جذب می کند. این کلیسا یکی کلیسای جامع ارتدوکس است. از ویژگی های قابل توجه آن که توانسته جایگاه خاصی بین کلیساها به خصوص برای گردشگران تور بلغارستان باز کند، وجود نمای بیرونی زیبا و جذاب، پنجره های بزرگ و نقاشی های دیواری خیره کننده است. نقوش این نقاشی ها، شیشه ها و سریر سقف همگی از داستان های کتاب مقدس انجیل الهام گرفته شده اند.






کلیسای بزرگ جامع ارتدوکس شرقی در 30 آگوست سال 1886 به طور رسمی افتتاح شد. کورساکف روسی Korsakov در سفری که به وارنا که بندری در کنار دریای سیاه است داشت متوجه شد که جمعیت مسیحیان ارتدوکس این شهر بسیار زیاد بوده و باز هم در حال افزایش است. بنابراین تصمیم گرفت کلیسای جامعی برای عبادت این افراد بنا کند. پس از انتخاب محل مورد نظر برای احداث کلیسا، بودجه ی مورد نظر عمدتا از طریق کمک های مردمی و داوطلبانه تامین شد.
مصالح و الوار مورد نیاز برای ساخت این کلیسا از مناطق مختلفی تهیه شدند. سنگ مورد نیاز از خود شهر وارنا و از دیوارهای مستحکمی که تخریب شده بودند تامین شد؛ مصالحی که برای نمای کلیسا کاربرد داشتند از روستاهای اطراف وارنا به نام های لیوبن کاراولو و کومانوفر تهیه شدند. همچنین برای سقف کلیسا صفحات مسی به کار بردند و این صفحات مسی به همراه دنده ای برای بالا بردن و حمل بلوک های سنگی از انگلستان به بلغارستان آورده شدند. بعدها این کلیسا به عنوان نمادی از شهر وارنا معروف شد و امروزه نیز برای گردشگران تور بلغارستان مهم و جذاب است.





کلیسای بزرگ جامع ارتدوکس شرقی پس از کلیسای جامع الکساندر نوسکی در شهر صوفیه، دومین کلیسای بزرگ بلغارستان است. طی سال های 1941 تا 1943 معماری به نام استفان پاپوا برج ناقوسی برای کلیسای جامع شهر وارنا طراحی کرد که در ارتفاع 38 متری قرار گرفت. این برج ناقوس یکی از جذاب ترین قسمت های این کلیسا برای گردشگران تور وارنا می باشد. بازدیدکنندگانی که می خواهند به بالای برج ناقوس بروند تا مناظر زیبای اطراف کلیسا را مشاهده کنند، باید 133 پله ای که به صورت مارپیچی طراحی شده را طی کنند.


ادامه مطلب:




Comments

Popular posts from this blog

Palace Square

قلعه سنت مايکل

کاخ کاترین کبیر - روسیه