شانزه لیزه

شانزه لیزه - تور اروپا




 بیشتر گردشگرانی که با تور اروپا سفر می کنند از فرانسه و پایتخت زیبایش پاریس نیز دیدن می کنند. یکی از زیباترین و معروف ترین خیابان های پاریس خیابان شانزه لیزه است. خیابان شانزه لیزهChamps-Élysées ) از خیابان های اصلی و لوکس به شمار آمده و در منطقه هشت پاریس در حد فاصل میدان مارشال دوگل تا میدان کنکورد و با طول 1910 متر یعنی حدود 2 کیلومتر واقع شده است. شانزه لیزه در زبان فرانسه به معنای دشت الیزه است و الیزه در اساطیر یونانی به معنای بهشت است. تا سال 1616 این خیابان دشت وسیعی در پاریس بوده است. اگر با تورهای گردشگری اروپا سفر می کنید قدم زدن در این خیابان زیبا که در جای جایش جاذبه تاریخی و تفریحی وجود دارد را از دست ندهید.





خیابان شانزه لیزه را گردشگران تور فرانسه به عنوان زیباترین خیابان دنیا معرفی می کنند اما واقعیت این است که بین این خیابان و دیگر خیابان های زیبا و چشم نواز پاریس نمی توان یکی را به عنوان زیباترین در جهان انتخاب کرد. این خیابان در قسمتی که در نزدیکی میدان کنکورد است بسیار سرسبز است و از طبیعت زیبایی برخوردار است؛ و در طرف دیگر یعنی نزدیک به طاق پیروزی یا طاق نصرت بیشتر مراکز تفریح و خرید قرار دارند. بنابراین می تواند برای گردشگران تور اروپا بسیار جالب توجه باشد. یکی از خیابان های فرعی خیابان شانزه لیزه خیابان مونتنی است که خود از اعیان نشین ترین مناطق پاریس می باشد. در این خیابان چندین اثر و باغ تاریخی وجود دارد اما کاخ الیزه که اقامتگاه رسمی رئیس جمهور فرانسه است و به نوعی با این خیابان مرز مشترک دارد، جزئی از خیابان شانزه لیزه محسوب نمی شود.






تا زمان لویی چهاردهم این خیابان زمین سبزی کاری بود. اما لویی چهاردهم آندره لونوتر را به عنوان طراح برگزید تا تفرجگاهی برایش طراحی کند. او به منظور زیباسازی فضا درختان نارون در طول مسیر کاشت و با گل آرایی هایی متقارن فضارا تزیین کرد. در زمان ناپلئون، این خیابان به دست ارتش روسیه، بریتانیا و پروسی افتاد و آنها هم طی 100 روز اقامتشان در این خیابان از این درختان زیبای نارون به عنوان هیزم استفاده کردند. پس از سقوط ناپلئون و بازسازی خیابان درخت های نارون نیز دوباره کاشته شدند. در اواخر قرن هجدهم این خیابان به مرکز مد و فشن پاریس تبدیل شد. در سال 1834 و زیر نظر لوئی فیلیپ که در آن زمان پادشاه فرانسه بود، مجددا ژاک ایگلناس هیتروف باغ های خیابان شانزه لیزه را طراحی کردند. در سال 1841 بزرگترین نقاشی تاریخی و یک سالن بزرگ در این باغ رونمایی شدند. از این سالن به عنوان سالن تئاتر، محلی برای برگزاری کنسرت و همچنین سیرک استفاده می شد. به این ترتیب خیابان شانزه لیزه به عنوان سمبل پاریس از مهمترین جاذبه ها برای گردشگران تور فرانسه تبدیل شد.



مهم ترین بنای تاریخی این خیابان طاق نصرت است که به دستور ناپلئون ساخته شده و امروزه از جاذبه های توریستی پاریس برای گردشگران تور اروپا به شمار می آید. 14 ژوئیه هر سال در این خیابان یک مراسم نظامی به مناسبت جشن روز باستیل که یک جشن ملی فرانسه است برگزار می شود و گردشگران تورهای گردشگری اروپا در این روز می توانند از دیدن این مراسم باشکوه لذت ببرند.


منبع:



Comments

Popular posts from this blog

Palace Square

قلعه سنت مايکل

کاخ کاترین کبیر - روسیه